donderdag, november 23, 2006

Briefje voor mama

Dag mama,

het is misschien vreemd dat ik dit berichtje aan jou richt. Immers, waar je nu ook bent, het zou me verbazen als ze er een goede internetconnectie hebben… Maar dit stukje is in de eerste plaats voor jou, en dus kan ik niet anders dan het aan jou te richten.

Ik geraak hier stilaan in een feeststemming, want er komen verschillende verjaardagen aan: die van David, die van mezelf, en op 12 december vieren we zelfs drie mensen tegelijk, waaronder Hilde. De belangrijkste, maar ook minst leuke, verjaardag is echter vandaag. Het is sowieso een dag die ik nooit zal kunnen of willen vergeten. Ik herinner me alles nog zeer goed, vanaf het moment dat ik telefoon kreeg van papa dat ik beter naar huis kwam, tot wanneer Stefanie en ik bij je zaten, je hand vasthielden en je nog een keer naar boven zagen kijken, om daarna je ogen weer zachtjes te sluiten.

Veel mensen hebben het moeilijk om te geloven dat ik ook maar iets aan die dag “mooi” kon of kan vinden. En inderdaad, het valt niet te ontkennen dat het de droevigste dag van mijn leven was. Ik heb die dag echter niet enkel lijden en verdriet gezien, maar ook veel samenhorigheid, warmte en liefde. Van iedereen aan iedereen. In de eerste plaats aan jou, in de vorm van de gedichtjes die gelezen zijn, de liedjes die gezongen zijn, de muziekstukjes die gespeeld zijn en de tranen die om jou gelaten zijn. Maar ook de troost die iedereen aan elkaar bood heeft me zeer diep geraakt. Een van de dingen die me altijd zullen bijblijven, is het moment vlak nadat je gestorven was. Papa haalde champagneglazen boven en schonk iedereen een glas in. En we klonken nog eens op jou, net zoals jij in de dagen voor je dood zelf telkens weer voor de laatste keer had gedaan met vrienden en familie. Iedereen dronk met tranen in de ogen, maar het gevoel dat ervan uiting was ontegensprekelijk ook een van dankbaarheid. Dankbaarheid om wat je voor ons betekend hebt, als vrouw, zus, mama, vriendin of wat dan ook. Dankbaarheid die er altijd is geweest en altijd zal blijven.

Ik denk dat het ook vooral die dankbaarheid was die me heeft geholpen met je dood om te gaan. Mijn manier van met een gemis om te gaan heb ik al vaak aan mijn vrienden verteld. Wanneer ik iemand mis, denk ik aan alle mooie momenten die ik met hem of haar al heb meegemaakt en nog zal meemaken. En ja, daar ben ik dan altijd heel dankbaar voor. Op die manier slaag ik erin uit een negatieve gebeurtenis een zo positief mogelijk gevoel te halen. En dat is ook wat ik voor en na jouw dood telkens heb geprobeerd. De dagen voor en nadat je gestorven was, heb ik veel nagedacht over alle positieve dingen die jij mij geschonken hebt. Dat heeft me in staat gesteld meteen weer de draad van mijn leven op te nemen – zoals jij het gewild hebt. De dag na jouw dood heb ik met succes proefexamens afgelegd.

Natuurlijk is jou missen iets anders dan bijvoorbeeld Stefanie missen. Het grootste verschil ligt natuurlijk in het feit dat ik in jouw geval jammer genoeg niet meer kan denken aan de mooie momenten die nog zullen komen. Deze leegte moet opgevuld worden, en het is de steun van familie en vrienden die dat doet. En als ik bedenk hoeveel Stefanie na je dood samen met mij gehuild heeft, hoe we elkaar getroost hebben, hoe Stijn bereid was urenlang te luisteren naar mijn verhaal en in ruil enkel de warmste woorden teruggaf, hoe Kasper, Wouter, David, Pieter en Bart elk op hun eigen manier mij door en door gesteund hebben, hoe kan ik dan iets anders voelen dan dankbaarheid? Nooit zal ik vergeten wat zovele mensen voor mij hebben gedaan en betekend. Het klinkt misschien vreemd, maar veel van de tranen die ik geweend heb na je dood waren niet van verdriet, maar van geluk.

Er is geen enkele toverformule die je zegt hoe je een rouwperiode het beste aanpakt. Dat is ook niet mogelijk, aangezien het een complex proces van emoties is waarvan je niet moet hopen dat je ze allemaal kan vatten. Een ding weet ik echter zeker: dankbaar zijn heeft mij enorm veel geholpen. Ook nu. Ik weet nog dat ik vorig jaar aan je graf stond, samen met papa. We hebben elkaar toen een mooie knuffel gegeven en samen gehuild. Nu zit ik hier op kot in Japan, en lijkt er op het eerste gezicht niemand te zijn waarop ik kan uithuilen. Maar ik weet dat er in België een paar mensen zijn die op dit moment aan mij aan het denken zijn en heel veel om me geven. En daarom zijn de traantjes die ik tijdens het schrijven van dit briefje gelaten heb ook weer vooral van geluk geweest.

Het feit dat ik dankzij die dankbaarheid zeer bewust en op een goede manier met het rouwproces heb kunnen omgaan, heeft er niet enkel voor gezorgd dat ik de draad van mijn eigen leven vrij snel weer kon oppikken, maar ook dat ik andere mensen kon toelaten dat te doen. Ik denk dan natuurlijk in de eerste plaats aan papa. Ik ben sowieso bijzonder trots op al de dingen die hij voor je gedaan heeft voor en na je dood, zoals dat glas champagne, of de grote toewijding waarmee hij je graf gemaakt heeft. Daarnaast ben ik echter vooral enorm fier op hem dat hij na een zeer moeilijke periode de moed heeft gehad opnieuw in een relatie te stappen. Ik ben dan ook zeer blij voor hem en Peggy, en ik weet dat jij dat ook bent.

Zoals ik in het begin geschreven heb, is dit berichtje vooral voor jou bedoelt, maar zoals je wel gemerkt zult hebben, dient het ook om alle mensen die een speciale plaats innemen in mijn leven nog eens te bedanken en waar nodig een hart onder de riem te steken. Vandaar ook dat ik dit via mijn blog doe. Bovendien leek het mailadres annemiehutsebaut@heaven.com niet te bestaan…

Veel liefde van je zoon
Ruben

24 Comments:

At 23/11/2006, 22:32, Anonymous Anoniem said...

Zeer mooi stukje. Sterkte.

 
At 24/11/2006, 01:17, Anonymous Anoniem said...

Het maakt mij altijd gelukkig te zien dat gij en ook uw papa er op zo'n goede manier mee omgaat (natuurlijk is dat voor iedereen anders). Soms denk ik aan uw mama en hoe ze was en ik vind het nog altijd goed hoe ze is heengegaan op de mooiste manier mogelijk, samen met jullie!

Uw blog is trouwens altijd leuk om lezen!

 
At 24/11/2006, 21:29, Anonymous Anoniem said...

一番大事なものを失ったとき、
一番大切なものが見えてくる。

 
At 25/11/2006, 06:03, Anonymous Anoniem said...

Ruben,
woorden schieten mij te kort om te zeggen hoeveel deugd je briefje doet! Jij weet met verve de juiste toon aan te slaan om alle mooie dingen neer te schrijven die ik al de hele tijd voel. En het mag zeker gezegd zijn: je doet je mama alle eer aan die maar mogelijk is. Niet enkel in je tekst, maar ook in je schrijfstijl die, en daar ben ik 200% zeker van, je mama voor een stuk heeft doorgegeven.
Het is voor een vader niet eenvoudig om los te laten. Al wordt daar meestal niet veel over gezegd of geschreven. Maar om je kinderen te zien opgroeien in de geest die je samen met je vrouw hebt voorgehouden maakt alles een stukje draaglijker en vervult het hart met geluk! Je broers doen het elk op hun manier even prachtig als jij. En al praten we er niet vaak over: mama zit bij elk van ons in ons hart.
Het ga je verder goed ginder in Japan. Blijf vooral jezelf zoals je steeds opnieuw bewijst in je prachtige stukjes op je blog. En blijf ons verrassen met telkens nieuwe dingen die je meemaakt en waarover je zo mooi bericht.
En LEEF! Dat is een van de laatste dingen die zo bij blijven over mama: ze heeft de laatste jaren geleefd met een intensiteit die geen compromissen duldde. Altijd weer de meerwaarde zoekend in soms de gewoonste dingen in het leven.
Samen met Peggy lees ik je blog met onverholen trots en in gedachten knuffel ik die lange slungel met zin "brede" schouders.

Vanuit het verre thuisfront,
je papa

 
At 25/11/2006, 16:28, Anonymous Anoniem said...

Hey Rubben,

Wat een mooie brief aan je mama. Ik kan me voorstellen hoe trots ze op je zal zijn. M'n kleine Ruben is een grote kerel geworden.
Ja je mama nam een trein eerder dan wij......maar elke trein komt op zijn tijd.
Heb donderdag ook de ganse dag aan " Annemie" gedacht . Alle kaarsen in huis zijn gesneuveld en mijn vuurtoren heeft de ganse dag voor licht gezorgd.
Ik heb even geweend toen ik je brief las, maar het uiteindelijk doet het goed. Ik schep vreugde uit mijn dag vandaag dankzij jouw brief uit het verre Japan.
Hou het ginder goed en zoals je papa schrijft. " LEEF " en geniet alvast.
Heel veel moed in je verdere studie en 'k ben ook fier dat Annemie verder leeft in z'on toffe zonen.
Groetjes
@nnie Hutsebaut.

 
At 25/11/2006, 22:50, Anonymous Anoniem said...

Mooi. Dapper. Klasse.

 
At 26/11/2006, 00:09, Anonymous Anoniem said...

Dag Ruben,

Je mama al 2 jaar, je oma al 5, de tijd vliegt voorbij, en wij staan misschien niet genoeg stil bij alles wat onze overleden verwanten en vrienden voor ons betekend hebben.
Dankjewel voor deze prachtbrief, en de verwoording van je gevoelens, die bij veel van ons dezelfde zijn, maar die wij niet kunnen uiten zoals jij.
Ik heb zo'n vermoeden dat de novemberregen eigenlijk gelukstranen zijn van een fiere mama. En regenen dat het doet...

 
At 26/11/2006, 23:15, Blogger Ruben said...

Lieve mensen,

als er een bericht was waarop ik wel wat reacties wou krijgen, dan was het dit wel. Heel erg bedankt dan ook voor deze lieve woorden. Ik ben ook blij te lezen dat ik effectief mensen een hart onder de riem heb kunnen steken.

Ik herhaal dan ook jullie woorden: doe zo voort!

 
At 27/11/2006, 01:13, Anonymous Anoniem said...

Een stukje mama
een stukje papa
een stukje andere familieleden
een stukje liefde
een stukje vriendschap
een stukje andere mensen
een stukje andere zaken
een harmonieuze puzzel
helemaal jij

 
At 28/11/2006, 03:27, Anonymous Anoniem said...

Dit is echt wel een ontroerend briefje aan Anne-Mie.
Ik denk die dag ook altijd aan haar en denk ook aan de leuke momenten die ik heb meegemaakt met haar!
Ze was een heel toffe meter.
De maand november vind ik gewoon heel triestig die maand vooral denk ik altijd aan de betekenis van het leven en dat je meer moet genieten van het leven zolang het nog kan.
Laura P.

 
At 28/11/2006, 04:45, Anonymous Anoniem said...

Beste Ruben,

Ik heb nu pas de tijd genomen om je brief te lezen. Heeeel mooi. Ook ik heb mooie herinneringen aan je mama ook al heb ik haar niet zo lang mogen kennen. Mooie liedjes duren nooit lang maar de herinnering blijft en dat kan niemand ons afnemen!

Ik bezoek jou blog veel te weinig maar ondanks dat hoor ik regelmatig dat alles goed gaat. Houden zo en geniet ervan!!!!

Vele groetjes.

 
At 28/11/2006, 06:42, Anonymous Anoniem said...

Dag Ruben,
het doet ook voor mij deugd om je deze dingen te "horen" vertellen. Ieder heeft zo zijn eigen herinneringen,maar steeds weer worstel ik met de vraag hoe anderen met dit gemis omgaan. Bovendien hebben wij allen het steeds zo moeilijk met het uiten van onze gedachten dat het echt wel fijn is om dit eens zwart op wit te lezen van jou.
Haar grootste bekommernis was dat ze mensen ontredderd zou achterlaten en dat wou ze ABSOLUUT niet! Dat heeft ze meermaals expliciet duidelijk gemaakt. Meer nog ze heeft er ook voor gezorgd dat dit niet zou gebeuren, door de manier waarop ze zelf omging met haar ziekte, angst, pijn , naderende dood. Ze was zo sterk dat ze ons gewoon plots veel te snel ontglipt is. Eigenlijk heb ik haar nooit "terminaal" ervaren. Ze bleef aandacht GEVEN aan anderen in haar dagelijkse telefoontjes (uren moeten daar ingekropen zijn, maar ze deed dat graag), in haar attentietjes, haar mee-leven met de kindjes, in haar manier van ZIJN. CHIQUE!!! Daarom ben ik inderdaad zo gelukkig om toch ook eens letterlijk uit uw mond te horen hoe sterk ze onder andere ook jou verder blijft inspireren.
Het gemis blijft; dat is dagelijkse realiteit, maar ze leeft ongelooflijk sterk verder in ons allemaal. Haar levens-kunst is onsterfelijk.
Dit is de meest waardelolle erfenis die iemand ooit kan nalaten!!!!!
Mag ik van de gelegenheid ook gebruik maken om je een fantastiesche verjaardag toe te wensen. Ik heb er geen idee van hoe je deze dag daar zal vieren in het verre Japan, maar we zullen van hieruit toasten op jouw qgezondheid! Proficiat en geniet verder van jouw "Japans bad"
Groetjes,
katrien Hutsebaut

 
At 28/11/2006, 06:49, Anonymous Anoniem said...

Hallo, Ik ken je niet en viel toevallig op je "blog"... Wat ons verenigt, is dat mijn papa 3 weken geleden gestorven is... en ik ook jong ben.. Papa was 62, we waren erbij toen hij stierf, en ik heb vele dingen herkend in wat je schreef. Het geeft me moed te lezen wat je schrijft, .. op dit ogenblik is de leegte ondraaglijk, het aanvaarden is moeilijk...
W
Echte Liefde, is iets wat je niet kunt bewijzen. Echte Liefde kennen, is eigenlijk zoals "proeven aan iets wat oneindig is"... in die zin zijn mijn papa en jouw mama "oneindig".. en dat is het begin van een "troost". Dank voor wat je schreef... 't deed deugd. Veel succes voor alles.

 
At 28/11/2006, 17:51, Anonymous Anoniem said...

Ruben,

"20"
De tienertijd mooi afgerond
oneffenheden weggegomd
je stapt 'n nieuwe voordeur door
met duidelijk een streepje voor
tja, elke leeftijd heeft wel iets
en twintig dat is echt niet niets
alweer 'n stap, 'n nieuw begin
maar dat is zeker naar je zin
want groeiend sta je in volle bloei
en varend neem je boel na boel
gedreven door je jonge kracht
bedreven door je eigen pracht....

Ruben, ik wens je in het verre Japan een onvergetelijke verjaardag .
@nnie

 
At 28/11/2006, 17:55, Anonymous Anoniem said...

Schrijffoutje.....

neem varend " BOEI na BOEI.....

 
At 29/11/2006, 00:47, Anonymous Anoniem said...

Ruben,

Anne-Mie is zeker echt trots op haar zoon! Ik ben wel zeker dat ze elk woord van je mooie brief goed heeft ontvangen, waar ze nu ook is! Dank je voor dit mooi moment van herinnering... Veel geluk nog in je leven en succes met je studiejaar in Japan.

Groetjes,

Sylvie

 
At 29/11/2006, 00:53, Anonymous Anoniem said...

Gelukkige verjaardag Rubbel. Veel plezier met je verjaardagskaart -x-

 
At 29/11/2006, 14:29, Anonymous Anoniem said...

Heel mooie brief Ruben.
Net zoals alle andere stukjes die je schrijft trouwens.
Je schrijft alles op met een ongewone vanzelfsprekendheid. Net of je al jaren niets anders doet.
Ik lees je blog zeer regelmatig, maar dit stukje heb ik wel in verschillende keren moeten lezen.

En nu natuurlijk het belangrijkste.
Wij wensen je een heel gelukkige verjaardag, ginder in Japan.

Nonkel Geert, Tante Marjan, Rembert en Iwein

 
At 30/11/2006, 01:07, Anonymous Anoniem said...

Dag Ruben,
Het heeft ons deugd gedaan! Met enige vertraging hebben we ook jouw briefje mogen/kunnen lezen.
HARTVERWARMEND! Het is voor ons een troost om te lezen hoe jij en zovele anderen onze dochter eer aandoen. Zo zou ze het graag gehad hebben; dat mensen en dan vooral diegene die ze zelf ook zo graag zag met zoveel liefde over haar getuigen.
Zoals we 20 jaar geleden deze 29ste november, koud en mistig, intens met jullie mama en papa meebeleefd hebben, zo zijn jullie ook vandaag in onze gedachten!
Proficiat met je verjaardag en heel veel groeten van ons beiden,
moemoe en vava

 
At 30/11/2006, 23:09, Anonymous Anoniem said...

Dag Ruben,

Ik heb met veel aandacht (en ook traantjes) je brief aan je mama gelezen.
Het is een echte hulde aan je mama en ze zal fier zijn op jou!
In je schrijven wordt de tekst op haar prentje bewaarheid : "...Je kan het lezen in mijn zonen..."

Ruben, je bent echt een zoon van je mama.

Ik wens je al het beste,
groetjes van tante Paula.

 
At 1/12/2006, 23:28, Anonymous Anoniem said...

Ruben,

Toen ik je brief las, had ik het moeilijk om direct te reageren. Iedereen die Annemie gekend heeft, beleeft het afscheid en het verlies op zijn/haar eigen wijze. Verdriet om haar moet men dan ook niet afwegen of vergelijken. Iedereen beleeft het op een unieke manier.
"De tijd heelt alle wonden" wordt vaak gezegd maar de tijd op zich geneest niet, wel wat men doet met die tijd! Misschien heeft uw brief me dit eindelijk doen inzien.
Annemie kan niet anders dan fier zijn op u. Ik zie ze al glunderen!!!
Het verdriet zal altijd wel ergens blijven hangen en op verwachte maar vaak ook op onverwachte momenten plots weer opduiken.
Annemie zelf zou Kahlil Gibran dan graag filosofisch nazeggen :
" ...Wanneer gij verdrietig bent, blik dan opnieuw in uw hart, en ge zult zien dat ge weent, om wat u vreugde schonk. "
En gelijk dat ze heeft!
Annemie heeft ons allemaal veel waardevols nagelaten!

Veel succes en plezier tijdens uw japans avontuur!

Lut H.

 
At 2/12/2006, 21:28, Anonymous Anoniem said...

Dag Ruben

vooreerst onze hartelijke gelukwensen voor je verjaardag !

en heel erg bedankt voor de mooie brief,
"je kan het lezen in mijn zonen..." schreef Anne Mie
en dat heb ik intens beleefd toen je papa ons naar je blog verwees.

Alle succes en prachtige ervaringen toegewenst tijdens deze studie-ervaring,

Renilde,
Je mama's vriendin uit Herk-de-Stad

 
At 4/12/2006, 17:22, Blogger Michael said...

Erg mooie, ontroerende blog! Ik ben er helemaal stil van geworden... Veel strekte!

 
At 24/12/2006, 01:35, Anonymous Anoniem said...

dag ruben,

via je broer ben ik vandaag te weten gekomen dat je in japan zit voor een jaartje. dus dacht ik: ik zal zijn naam is in google intikken en kijken of hij geen site heeft.
mss ken je mij niet meer zo goed, maar het is Joke, zus van Lenin. we hebben nog in denderleeuw in de appartementsblokken gewoond, zoveel jaar geleden. en we kwamen steeds bij jullie spelen.
2 jaar geleden heeft Jacob me laten weten dat jullie mama was gestorven, en echt sorry, maar ik kon gewoon niet naar die begrafenis komen. ik had je mama, en jullie natuurlijk ook, al jaren niet meer gezien. het deed pijn voor me, vooral omdat Annemie een liefdevol iemand was. iedereen was steeds welkom bij jullie en ik kan me nog levendig herinneren dat je papa zefs eens een tekening voor me heeft gemaakt :)

je blog over je mama is echt heel mooi geschreven. en echt op de manier dat je mama zou gewild hebben. ikzelf, heb het een beetje moeilijk gehad bij het lezen. maar ik weet dat je mama zeer fier op je zou zijn.

nog veel succes in Japan en prettige feestdagen

Joke
xxx

PS: ik zie dat je onlangs verjaard moet zijn, dus bij deze: gelukkige verjaardag.

 

Een reactie posten

<< Home